APOR VILMOS KATOLIKUS FŐISKOLA
Tanító szak I. évf. I. félév
LETÖLTÉS INNEN KLIKK KLIKK!!
A tantárgy megnevezése: Könyvtári
ismeretek
A tantárgy felelőse és beosztása: Endrész Katalin könyvtárigazgató, óraadó
Féléves óraszám (nappali tagozat): heti
1 óra (ill. kéthetenként 2 óra)
Félévzárás módja: gyakorlati jegy
A tantárgy célja: hogy a hallgató a kulturált olvasó szintjén
elsajátítsa a felsőoktatásban szükséges alapvető könyvtárhasználati
ismereteket, bevezesse a szakirodalmi anyaggyűjtés technikájába,
megismerje a
bibliográfia, a hivatkozásjegyzék készítésének szabályait.
A
hallgató képes legyen a hagyományos könyvtári dokumentumállományok
rendszerében
történő önálló tájékozódásra: a betűrendes, a szakkatalógusok, a
kézikönyvek,
segédkönyvek használatára. Sajátítsa el a szakirodalmi anyaggyűjtés
technikáját, a könyvtári és az internetes szolgáltatások adta
lehetőségek
optimális kiaknázását az önálló, gyors ismeretszerzés érdekében.
A tantárgy leírása:
1-2.
A könyvtár és az ismeretszerzés
– a könyvtárhasználat és a korszerű nevelés összefüggései: a több
forrásból
történő, egész életen át tartó ismeretszerzés.
3-4.
A könyvtár fogalma és az állománytestek: szépirodalmi; olvasótermi
szakirodalom; kölcsönzői szakirodalom; különgyűjtemények: folyóirat,
hangzóanyag, helyismereti gyűjtemény stb.)
A magyar
könyvtári rendszer, szolgáltatások.
5-6. A
könyvtártípusok (nemzeti könyvtár, felsőoktatási könyvtár, iskolai
könyvtár, köz[művelődési]könyvtár,
szakkönyvtár).
7-8.
A könyv: kiadványtípusok és a kézikönyvek fajtái.
9.
A könyvtári állomány feltártsága: a könyvtári szakrend (ETO), a
katalógusok.
10.
A bibliográfiák; a szakbibliográfiák és használatuk.
11-12. Könyvtári adatbázisok, virtuális könyvtárak
– keresései stratégiák,
technikák.
13-14. A pedagógia és segédtudományainak
szakfolyóiratai.
A
szakirodalmi anyaggyűjtés technikája. A forrásokra történő hivatkozás
formái, követelményei.
A
szerzői jog.
Követelmények és tudnivalók:
1. Részvétel a szemináriumokon.
2. Egy ajánló bibliográfia (könyvek és
folyóiratcikkek
felsorolása az előadásokon elhangzottak szerint) készítése
egy szabadon választott – a főiskolai tanulmányokhoz
kapcsolódó – témában.
A
választott témát (a bibliográfia címét, továbbá a célcsoportot, akiknek
ajánlja
a könyvjegyzéket) írásban kérem leadni a csoportvezetőnek 2007.
…………………………………..………….-ig.
Pl. Múzeumpedagógia/tanítók számára
Az elkészített bibliográfiát 2007. ……………………………………….…………
kérem leadni a
csoportvezetőnek.
3. A félév gyakorlati jeggyel zárul, mely egy
zárthelyi
dolgozat és az ajánló bibliográfia érdemjegyeiből áll.
Feldolgozás módszere: szemináriumi előadás és gyakorlatok a
főiskolai
könyvtárban.
Az ellenőrzés formája:
Zárthelyi
dolgozat és egy ajánló bibliográfia készítése szabadon választott
témában, a
fentiek szerint.
Kötelező irodalom:
1.
A
tananyag a főiskolai könyvtár honlapján: http://konyvtar.avkf.hu/ a
főmenüben a
„Könyvtári
információkeresés”
címszó alatt érhető el.
2.
HOMOR
Tivadar – Mészáros Antal: Az információ és az
ember .- Budapest: Gondolat, 1999. – 141 p.
3.
KOKAS
Károly: Könyvtárhasználat .- Szeged: Mozaik
Oktatási Stúdió, 1998. – 61 p.
Ajánlott irodalom:
1. ECO,
Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? .- Budapest: Kairosz Kiadó,
2003.- 255
p.
2. KATSÁNYI
Sándor – Könyves Tóth Lilla: Információ, könyv, könyvtár .- Budapest:
Typotex, 1998. - 2 db
3.VOIT Pál: A
diplomamunka-készítés módszertana: praktikum .- Tatabánya: Tri-mester,
2004.
-
108 p.
MINTÁK az ajánló bibliográfia „címleírásaira”:
KÖNYVEK:
BABITS
Mihály: Az írástudók árulása . - 2. kiadás .- Budapest: Magvető Kiadó,
1986. -
61 p. –
(Gondolkodó
magyarok)
In:
p. 48-51.
KUNZ,
Torsten: Pszichomotoros fejlesztés az óvodában : képességfejlesztés
mozgásos
játékokkal .- Pécs: Dialóg Campus Kiadó, 1999. – 135 p. – (Dialóg
Campus
könyvek)
MAGYAR
nagylexikon/főszerk. Élesztős László .- Budapest: Akadémiai Kiadó,
1993-2004.
- 19 db
In:
13. kötet p. 139.
FOLYÓIRATCIKKEK bibliográfiai
(repertóriumi) „címleírása”:
SZABÓ
Anikó: A kisiskolások olvasóvá neveléséért.
In:
Tanító. 47. évf. 2006. 10. sz. pp. 19-20.
[Ugyanez
a régi szabvány szerint, ma már nem használjuk:
SZABÓ
Anikó: A kisiskolások olvasóvá neveléséért. = Óvodai Nevelés. 47. 2006.
10. p.
19-20.]
MINTA
KÖNYVTÁRI
KATALÓGUSCÉDULÁKRA:
SZAKIRODALOMI
370
C-155979
ÁLLOMÁNYTEST
B 12
(Ismeretközlő
irodalom):
BÁBOSIK István (1940-)
Jellemformálás
és jellemfejlődés/Bábosik
István; [rajz
Nagy Kázmér] . – 2. bőv. kiadás . – Budapest:
Tankönyvkiadó,
1987. –
183 p.: ill.; 20 cm . – (Pedagógiai
közlemények, ISSN-0553-4453; 3.)
Bibliogr.: p. 180-183.
ISBN
963-17-9821-6 fűzött :
43,- Ft
37.032
Neveléselmélet
159.923.3
Jellemfejlődés
Személyiségpszichológia
SZÉPIRODALOMI
G 62
872720
ÁLLOMÁNYTEST:
GREENE,
Graham (1904-1991)
A kezdet és a
vég /Graham
Greene ; [ford. Ungvári
Tamás] .- Budapest: Európa Kiadó, 1987.- 367 p.; 19 cm
.- (Graham Greene válogatott
művei)
Eredeti cím: The heart of the matter .- Regény
ISBN 963-07-4288-8 kötött
: 62,- Ft
820-31Greene=945.11 Angol
irodalom - Regény
|