| Fehér Ágotás PSzP tételgidolgozás! (Rékától)
Letöltés
PSZP Puska (EDINÁTÓL!)
Tematika:
Pedagógiai szociálpszichológia (gyakorlat) 2008/2009-es tanév őszi félév Szociálpedagógus, tanító szak nappali tagozat Tematika 1. A szociálpszichológia tárgya, kialakulása. A pedagógia pszichológia vizsgálódási területei; kapcsolódása más szakterületekkel. A személyészlelés törvényszerűségei. Benyomásszerveződés. Sémák, sztereotípiák. 2. Attribúció, tipikus attribúciós hibák a pedagógus gyakorlatában. 3. Az attitűd fogalma, szerveződése, funkciói. A kognitív disszonancia. Az előítéletes viselkedés, és megszüntetésének lehetősége a pedagógiai gyakorlatban. 4. Kommunikáció és metakommunikáció. Kommunikációs játszmák, tranzakcióanalízis. 5. Személyközi vonzalom. A pedagógus empátiája. 6. Társas befolyásolás: Mások jelenléte. Konformitás, engedelmesség. 7. A csoport fejlődésének és működésének alapmechanizmusai. Csoportlélektani alapfogalmak. Szociometria. 8. Státusz és szerep. A pedagógusszerep. A konfliktus fogalma, iskolai konfliktushelyzetek. A pedagógusok lelki egészsége. 9. A magatartás kialakításának pedagógia, pszichológiai problémái, jutalmazás, büntetés következménye, a fegyelmezés. Az önmagát beteljesítő jóslat a pedagógiában. A hatékony tanítás elemei. 10. A pedagógus mint vezető: vezetési stílusok. 11. Humanisztikus pszichológia hatása a nevelésre: Rogers, Gordon. A tehetséges gyermek. Kötelező irodalom: ? Atkinson & Hilgard, Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara L. Fredrickson, Geoffrey R. Loftus: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest, 2005 17. fejezet: Társas befolyásolás 18. fejezet: Társas megismerés ? Mészáros Aranka (szerk.): Az iskolai szociálpszichológia jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 1997 ? Forgács József: A társas érintkezés pszichológiája, Gondolat Könyvkiadó, 1985 Ajánlott irodalom: Aronson, Elliot: A társas lény, Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest, 1987 Bagdy Emőke, Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában, Tankönyvkiadó, Budapest, 1994 Buda Béla: A személyiségfejlődés és nevelés szociálpszichológiája, Tankönyvkiadó, Budapest, 1974 Hewstone, Miles, Stroebe, Wolfgang, Codol, Jean-Paul, Stephenson, Geoffrey: Szociálpszichológia, európai szemszögből, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1997 Gordon, Thomas: T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 1989 Kósáné Ormai Vera: A mi iskolánk. Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében, Iskolafejlesztési Alapítvány, Aduprint Kiadó, 1998 Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata, Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1988 Mérei Ferenc: Társ és csoport, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1989 N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris Kiadó, 2004 Nagy László: Szociálpszichológia, Comenius Bt., Pécs, 2003 P. Balogh Katalin, S. Gerencsik Eszter: Pedagógiai pszichológia, Tankönyvkiadó, Budapest, 1974 Félévzárás módja: aláírás Követelmény: félévközi írásbeli számonkérés (két alkalommal) a kötelező irodalom és a gyakorlaton elhangzottak anyagából
Amennyiben kérdésük van, a következő e-mail címre írhatnak, válaszolok: szelvira@enternet.hu Jó munkát, sikeres felkészülést kívánok! Szak Elvira 2008. szeptember 22. | |